Kiszonki – korzyści.

Kiszonki – korzyści.

Kiszonki wracają do łask. Jeśli interesuje was tematyka zdrowego odżywiania to zapewne już nieraz słyszeliście o korzyściach płynących z kiszonek. O ile sami jemy kiszonki, to często zastanawiamy się kiedy można dziecku podać kiszonki. W Polskiej tradycji kiszona kapusta oraz kiszone ogórki to podstawa. Ten prastary sposób konserwowania żywności był wykorzystywany w zasadzie do większości warzyw i owoców dostępnych w naszej strefie klimatycznej. Przykładowo na Ukrainie bardzo popularne są kiszone pomidory, kabaczki, patisony i papryka.

Dlaczego kiszone warzywa są zdrowe?

1.      Zawierają naturalne probiotyki.

Kiszenie produktów zachodzi poprzez proces fermentacji spowodowanej bakteriami naturalnie występującymi w środowisku. Bakterie występujące w kiszonkach wspomagają pracę jelit. Zapobiegają chorobom nowotworowym. Wzmacniają odporność. Pozwalają oczyszczać jelita z toksyn. Bakterie probiotyczne produkują w naszych jelitach witaminy z grupy B oraz witaminę K.

2.       Zawierają kwas mlekowy.

Kwas mlekowy obniża pH, przez co wspomaga procesy trawienia pokarmów, zwalcza patogenne bakterie i grzyby, ułatwia wchłanianie składników odżywczych. Kwas mlekowy powstaje z cukrów prostych zawartych w komórkach roślinnych. Z tego względu kiszonki zawierają dużo mniej cukru, niż to samo warzywo w wersji nie kiszonej.

3.      Zawierają dużo witaminy C

Witamina C wpływa korzystnie na odporność. Wzmacnia naczynia. Poprawia wchłanianie żelaza.

4. Nie zawierają fitynianów.

Fityniany są obecne w surowych warzywach. Tworzą one nierozpuszczalne związki z żelazem, wapniem, miedzią i cynkiem przez co utrudniają wchłanianie się z diety tych makro- i mikroelementów. Proces kiszenia sprawia, że fityniany ulegają rozpadowi.

5. Zawierają błonnik.

Zawartość błonnika zapobiega zaparciom. Poprawia pracę jelit. Zmniejsza wchłanianie cukru. Błonnik jest też wspaniałym pokarmem dla bakterii probiotycznych.

Korzyści z jedzenia kiszonek są bardzo duże. Niezdrowa dieta, składająca się z białego pieczywa, cukru oraz dużej ilości smażonego mięsa sprzyja chorobom nowotworowym oraz zaburzeniom gospodarki hormonalnej. Natomiast regularne spożywanie kiszonek jest w stanie skutecznie zwalczać skutki niezdrowej diety. Starajmy się od najmłodszych lat zachęcać dzieci do jedzenia kiszonek.

Jeśli chodzi o niemowlęta, to jedynym niekorzystnym aspektem kiszonek jest zawartość w nich soli. Szczególnie dużo soli zawierają kiszone ogórki. Kiszona kapusta zawiera o wiele mniej soli, w porównaniu z kiszonymi ogórkami. Z tego względu, u najmłodszych dzieci proponuję przygodę z kiszonkami rozpocząć od kapusty kiszonej, albo od wody spod kapusty kiszonej. Woda spod kapusty kiszonej może być traktowana jak lekarstwo. Wystarczy codziennie dziecku podać 1 łyżeczkę wody spod kapusty kiszonej, aby wzmocnić jego odporność, poprawić skład flory jelitowej oraz zapobiegać kolonizacji przewodu pokarmowego przez grzyby. 1 łyżeczkę dziennie wody spod kapusty kiszonej można podać już dzieciom po ukończeniu 6 miesiąca życia. Kapustę kiszoną, czy też ogórka kiszonego można podać w niewielkiej ilości po ukończeniu przez dziecko 9 miesiąca życia. Można również ugotować dziecku zupkę na kiszonych ogórkach lub kapuśniaczek. Po 12 miesiącu życia dzieci mogą jeść kiszonki bez ograniczeń, gdyż ich nerki są już na tyle dojrzałe, że potrafią usuwać z organizmu nadmiar soli. 

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *