Napoje roślinne, czyli tzw. mleka roślinne.

Napoje roślinne, czyli tzw. mleka roślinne.

W obecnych czasach coraz większą popularność zdobywają tzw. mleka roślinne, czyli napoje roślinne. Można je przygotować w domu, można również kupić je gotowe w sklepie. Stosowane są one jako substytut mleka zwierzęcego. Czy to krowiego, czy też koziego lub owczego. Kiedy można je stosować?

Duża część osób dorosłych pije mleka roślinne, gdyż po mleku krowim mają bóle brzucha lub wzdęcia.  Objawy te mogą wynikać z nietolerancji laktozy. Laktoza to cukier naturalnie obecny we wszystkich mlekach pochodzenia zwierzęcego, w tym w mleku krowim. Natomiast mleka roślinne, w naturalny sposób, są mlekami bezlaktozowymi. 

Jeśli chodzi natomiast o niemowlęta do 12 miesiąca życia, to po skończeniu przez nie 6 miesiąca życia można dodawać mleka roślinne do przygotowywanych potraw. Nie wolno jednak zastępować mleka kobiecego lub modyfikowanego mlekiem roślinnym. Mleka roślinne różnią się między sobą znacznie składem. Ich skład odbiega również znacznie od składu mleka kobiecego. W związku z tym nie mogą one stanowić głównego składnika diety dziecka, gdyż grozi to powstaniem niedoborów pokarmowych. 

Kiedy myślimy o podawaniu dzieciom napojów roślinnych? Przede wszystkim możemy je dodawać do potraw, jako zamiennik mleka krowiego, w sytuacji, gdy dziecko jest uczulone na białko mleka krowiego. Możemy również dodawać mleka roślinne, zamiast wody, gdy przygotowujemy smoothies. Jeśli Smoothies przygotujemy z owoców i wody, to będzie ono zawierało mniej kalorii, niż w przypadku, gdy przygotujemy Smoothies z owoców i mleka roślinnego. Mleka roślinne zawierają białko, węglowodany oraz tłuszcz. Dodanie ich do owoców sprawia, że ten posiłek staje się bardziej podtuczający. Z tego względu, gdy dziecko bardzo dobrze przybiera na wadze lepiej wykonać smoothies z owoców oraz wody. Z kolei, gdy dziecko słabo przybiera na wadze i chcemy zwiększyć kaloryczność potrawy, to dodajmy do Smoothies mleka roślinnego zamiast wody i dorzućmy jeszcze 1 łyżkę mielonych migdałów.

W poniżej tabeli przedstawiam wam skład poszczególnych mlek roślinnych. Są to dane dotyczące standardowych napoi roślinnych. Jeśli kupujecie mleka roślinne w sklepie, to możecie zauważyć, że czasem skład tych mlek różni się w zależności od producenta. Jest to związane z procesem produkcji. W związku z tym poniższa tabela oddaje uśrednione wyniki. 

Jak możecie zauważyć najwięcej kalorii zawiera mleka ryżowe i owsiane. Z kolei najwięcej białka zawiera mleka sojowe. Zawartość białka w mleku owsianym jest najbardziej zbliżona do zawartości białka w mleku kobiecym. 

Jeśli chodzi o mleko sojowe, to pamiętajcie proszę, że standardowo soja jest modyfikowana genetycznie. Soja pochodząca z Japonii jest najzdrowsza, gdyż nie jest modyfikowana genetycznie. Na soję warto uważać również z tego względu, że zawiera dużo fitoestrogenów. Fitoestrogeny są bardzo korzystne w okresie menopauzy, ponieważ działają na kobiety podobnie jak hormonalna terapia zastępcza. Jeśli natomiast chodzi o dzieci to nie znamy odległych skutków spożywania fitoestrogenów. W obecnych czasach jest coraz więcej nowotworów piersi u kobiet, w coraz młodszym wieku. Być może wpływ ma na to żywność. Którą spożywamy. 

Ja ponadto zawsze wszystkich zachęcam do diety rotacyjnej. Czyli do podawania różnych pokarmów codziennie i rotowania ich np. co 4-ty dzień. W sytuacji dodawania mlek roślinnych do potraw najlepiej zmieniać te mleka, a nie codziennie podawać to samo.

Dla niemowląt dostępne są również w sprzedaży jogurty wykonane w oparciu o mleka roślinne, np. jogurt kokosowy. Można je podawać dzieciom po ukończeniu 6 miesiąca życia.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *