Indeks glikemiczny owoców.

Indeks glikemiczny owoców.

W poprzednim wpisie na blogu dotyczącym indeksu glikemicznego kasz, wyjaśniłam szerzej co to jest indeks glikemiczny i dlaczego powinniśmy zwracać na niego uwagę. 

Tutaj tylko krótko, dla przypomnienia.

W celu zapobiegania cukrzycy typu II  i otyłości, u osób, u które mają takie skłonności lepiej jeść produkty z niskim indeksem glikemicznym. Problem insulinooporności, otyłości i nadwagi coraz częściej dotyczy również dzieci. Starajmy się nie słodzić potraw i podawać produkty z niskim indeksem glikemicznym. W potocznym mniemaniu owoce są słodkie i zawierają dużo cukru. Częściowo to jest prawdą, ale nie wszystkie owoce zawierają taką samą ilość cukru. Poza ty, na indeks glikemiczny, bardzo duży wpływ ma szybkość wchłaniania się cukru. Cukier w owoców wchłania się dużo wolniej, gdy jemy całe owoce, które zawierają miąższ. Jedząc owoce bogate w błonnik spowalniamy wchłanianie cukru. Natomiast gdy pijemy soki owocowe to nawet, gdy to jest sok z owoców o nikim indeksie glikemicznym to sok, bez miąższu, ma już dużo wyższy indeks glikemiczny. Jeśli chcecie podać swojemu dziecku lub wypić sami owoce w formie płynnej, to zamiast soku zróbcie Smoothy. Smoothy robimy w ten sposób, że blendujemy całe owoce (czasem z dodatkiem warzyw) z wodą. W ten sposób dostarczamy naszemu organizmowi wszystkie cenne substancje zawarte w owocach, wraz z błonnikiem. Dodatkowo, podobnie jak w przypadku pozostałych produktów spożywczych, surowe owoce mają znacznie niższy indeks glikemiczny niż gotowane. Owoce spożywane na surowo nie tracą również witamin i innych cennych substancji, które mogą ulec zniszczeniu w trakcie obróbki cieplnej. Z tego powodu wybierajcie proszę owoce w postaci surowej. Można je zblendować i polać nimi np. kaszę, ale najlepiej ich nie gotować i nie piec. 

Najlepiej starać się spożywać owoce o niskim indeksie glikemicznym. Od czasu do czasu można zjeść owoc o średnim indeksie glikemicznym. Tych o wysokim indeksie glikemicznym nie powinno się podawać osobom z nadwagą, otyłością lub zagrożonych cukrzycą typu II. 

Niski indeks glikemiczny ≤ 50

Średni indeks glikemiczny 55 – 70 

Wysoki indeks glikemiczny ≥ 75

Awokado 10

Agrest 15

Czarna porzeczka 15

Rabarbar 15

Czereśnie 20

Borówki 25

Czerwona porzeczka 25

Jeżyny 25

Maliny 25

Truskawki 25

Wiśnie 25

Grejpfrut 30

Gruszka 30

Mandarynki 30

Marakuja 30

Morele 30 

Pomelo 30

Brzoskwinie 35

Granat 35

Figi świeże 35

Jabłko 35

Nektarynki 35

Pomarańcze 35

Śliwki 35

Ananas świeży 45

Banany niedojrzałe 45

Winogrona czerwone 45

Winogrona zielone 45

Kiwi 50

Mango 50

Lichee 50

Persymona (kaki) 50 

Papaja 55

Banany dojrzale 60

Melon 60

Arbuz 75

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *